2. Ogólny montaż wkładki
Obejrzyj ten film, który wyjaśnia jak montować wkładkę:
2.1. Połączenia przewodów
Wszystkie wkładki Ortofona posiadają kolorowe oznaczenia zacisków, wskazujące na kolor czerwony i zielony dla prawego kanału odpowiednio dla zacisku gorącego i masy. Biały i niebieski dla lewego kanału, odpowiednio dla gorącego i masowego. Zielony zacisk będzie zawsze używany do uziemienia obudowy wkładki lub systemu napędowego, jeśli jest podłączony wewnątrz wkładki.
Zalecamy podłączenie przewodów do wkładu i głowicy przed zamontowaniem wkładu na głowicy.
Uwaga: Należy pamiętać o prawidłowej orientacji przewodów ze względu na wymiary PIN-ów wkładów 1,2 mm i PIN-ów headshella zwykle tylko 1,0 mm. Przesunięcie ich może spowodować nadmierne dokręcenie zespołu. Zwracając uwagę na ten szczegół unikniesz ryzyka wypadnięcia końcówek PIN kartridża.
Magnesy ruchome (seria 2M i OM) PINy złącza rysunek główny:
Cewki ruchome i PIN-y złącza SPU serii N rysunek główny:
2.2. Pozycja trzpienia względem środka płyty, wysięg i wyrównanie
W celu wyrównania wysięgu należy postępować zgodnie z instrukcją obsługi odtwarzacza. W przypadku braku instrukcji lub dostępnego kątomierza do wyrównywania wkładki, zalecamy 16 mm jako ogólną pozycję trzpienia pomiarowego przed centrum wrzeciona, aby uzyskać prawie zerowy błąd śledzenia na dwóch pozycjach trzpienia pomiarowego, jednej w odległości około 30 mm do wewnątrz od rowka startowego i ponownie pod koniec odtwarzania.
2.3. Azymut, wyrównanie pionowe
Regulacja azymutu lub wyrównanie pionowe wkładki jest bardzo ważne dla optymalnej separacji kanałów.
Można to łatwo sprawdzić opuszczając wkładkę na cienkie lusterko umieszczone na powierzchni płyty i sprawdzając, czy odbicie pokrywa się z wkładką, patrząc od przodu. Podczas tego testu ramię tonera musi być cały czas równoległe do powierzchni płyty. Jeśli nie jest to możliwe ze względu na grubość lustra, należy wyjąć płytę i pracować bezpośrednio na macie. Jeśli wyrównanie jest nadal nieprawidłowe i nie można go regulować z powodu nieruchomego headshella, jedynym rozwiązaniem jest uciekanie się do pakowania po jednej stronie headshella.
Obejrzyj ten film, jak sprawdzić ustawienie azymutu:
2.4. Poziom ramienia, pionowy kąt śledzenia (VTA)
Wkładki są tak skonstruowane, że kąt wspornika odpowiada 20 stopniowemu kątowi cięcia płyty, gdy wkładka jest obciążona zalecaną siłą nacisku, a podstawa wkładki jest równoległa do ramienia, a to z kolei jest równoległe do powierzchni płyty.
0,5 mm prześwit pomiędzy linią podstawy wkładki a powierzchnią płyty jest akceptowalnym minimum.
2.4.1. Kompatybilność z TT/TA marki Rega:
Ramiona tonowe Rega są instalowane dla wysokości wkładek Rega, wysokość tych wkładek od końcówki rysika do górnej powierzchni mocowania wkładki jest niższa niż standardowa. Ponieważ istotne jest zapewnienie, aby podstawa wkładki była równoległa do ramienia tonu, a ramię tonu było równoległe do powierzchni płyty, będziesz potrzebował podkładek dystansowych, aby zapewnić prawidłowe ustawienie wkładki Ortofon.
Seria OM, seria 2M oraz seria Cadenza wymaga podniesienia ramienia o 4 mm, natomiast seria Quintet wymaga podniesienia ramienia o 5,2 mm.
Nie oferujemy przekładek do wkładek Rega.
Rega oferuje następujące opcje:
https://www.rega.co.uk/accessories/2mm-three-point-arm-height-adjustment-spacer-stainless
https://www.rega.co.uk/accessories/2mm-arm-height-adjustment-spacer-universal
Obie podniosą ramię o 2 mm. W przypadku korzystania z tego zestawu, zalecamy podniesienie ramienia o 4 mm w przypadku serii OM, serii 2M i serii Cadenza oraz o 6 mm w przypadku serii Quintet.
Acoustic signature oferuje następującą opcję:
Rega Spacer Set - akcesoria Acoustic Signature (acoustic-signature.com)
Te przekładki podnoszą ramię tonu w odstępach co 0,5 mm. W przypadku korzystania z tego zestawu, zalecamy podniesienie ramienia tonu o 4 mm w przypadku korzystania z serii OM, serii 2M i serii Cadenza oraz o 5 mm w przypadku korzystania z serii Quintet.
2.5. Ustawienia przedwzmacniacza gramofonowego
Dla wkładek typu Moving Magnet ważne jest zarówno obciążenie rezystancyjne (47 Kohm) jak i pojemnościowe (typowo kilkaset pF).
Obciążenie rezystancyjne dla ruchomych magnesów jest takie samo jak impedancja obciążenia dla ruchomych cewek.
Dla wkładek z ruchom± cewk± istotne jest tylko obci±żenie rezystancyjne (chyba, że obci±żenie pojemnościowe jest nierealistycznie wysokie), i nie ma to większego znaczenia, możemy po prostu podać zalecany przedział impedancji obci±żenia. Powodem, dla którego Moving Coil jest tak "niewrażliwa" jest niska rezystancja wewnętrzna/generatora, co powoduje, że wkładka MC jest bardziej "odporna" na to, czym ją obciążymy.
Na charakter dźwięku ma wpływ impedancja wejściowa/obciążeniowa. Im niższa impedancja obciążenia, tym większy prąd i tym bardziej dynamiczny będzie dźwięk.
2.6. Regulacja antyskatingu, kompensacji biasu
Prawidłowa regulacja biasu lub antyskatingu jest ważna w celu uzyskania optymalnej zdolności śledzenia, a tym samym minimalnego zużycia płyty i zniekształceń. Wiele odtwarzaczy posiada urządzenie, które w zależności od siły śledzenia będzie nadawało ramieniu tonu siłę przeciwną do ruchu wskazówek zegara. Prawidłowy bias musi kompensować skierowany do wewnątrz moment obrotowy na ramieniu tonu spowodowany tarciem pomiędzy trzpieniem a rowkiem. Ale na to znowu ma wpływ typ trzpienia i amplituda w nagraniu.
Proste zalecenie dla dość precyzyjnego biasu: jeśli słyszymy zniekształcenia w powiedzmy prawym kanale przy użyciu zalecanej siły śledzenia, zwiększamy skalę biasu i odwrotnie. To dotyczy normalnego użytkowania wkładki. Natomiast przy pracy jak u DJ-a, gdzie płyta jest obracana do przodu i do tyłu, bias musi być zmniejszony, bo inaczej rysik będzie łatwo przeskakiwał w rowku.
2.7. Kombinacja ramię/wkładka
Wybierając wkładkę MC lub MM do swojego odtwarzacza, należy wziąć pod uwagę całkowitą masę ramienia, w tym wkładki i headshella, w stosunku do mechanicznej zgodności (elastyczności) systemu wsporników wkładki. Więcej informacji można znaleźć tutaj.
Oznacza to, że duża masa kombinacji wymaga niskiej podatności mechanicznej, w przeciwnym razie wypaczenia płyty mogą łatwo wywołać drgania ramienia przy częstotliwościach około 4 do 6 Hz, co spowoduje pogorszenie wydajności. Wskazane jest co najmniej 8 Hz.
Aby dobrać odpowiednią wkładkę do gramofonu/uzbrojenia proszę zapoznać się z naszym selektorem wkładek zamiennych do gramofonów/uzbrojenia.
2.8. Okres wygrzewania
Aby uzyskać najlepsze osiągi, należy przewidzieć okres "docierania" do 20 godzin normalnego odtwarzania.