60 LAT SERII SPU
60 LAT SERII SPU
Wkładki Ortofon SPU
Chwalone za wyrafinowaną liniowość i pełne ciało, wkładki te pozostały ulubionymi przez lata, zarówno w nowoczesnych, jak i vintage'owych aplikacjach high-end.
Żadna inna firma nie utrzymała modelu wkładki gramofonowej w swojej ofercie przez tyle lat. SPU była używana przez wczesne firmy nadawcze, wśród których marka Ortofon była już dobrze znana z pierwszego systemu z ruchomą cewką - systemu monofonicznego Ortofon w małej czarnej obudowie A. Tak zwany "dźwięk Ortofona" stał się synonimem dźwięku z SPU, na wczesnym etapie.
Brzmienie wkładki SPU charakteryzuje się bogatym basem i przejrzystą górą oraz tymi dodatkowymi cechami, które tak trudno zdefiniować, ale tak łatwo docenić, gdy są realizowane.
W 1958 roku Ortofon SPU brzmiał jak żadna inna wkładka, ponieważ znacznie wyprzedzał swoją konkurencję. Dziś SPU wciąż ma swój własny dźwięk i cieszy się niezwykłą popularnością - zwłaszcza wśród audiofilów, których systemy składają się z zabytkowych urządzeń zaworowych i głośników tubowych lub typu reflex.
Jednak w przypadku żadnej innej wkładki na przestrzeni pół wieku nie musieliśmy tak bardzo dbać o poszanowanie tego oryginalnego brzmienia przy poprawianiu danych technicznych, jak w przypadku modelu SPU. W rezultacie i w celu okazania szacunku dla tego celu, po 60 latach nadal można znaleźć podstawowe wizualizacje, oryginalny projekt, jak również oryginalne elementy w konstrukcji obwodu magnetycznego zachowane w całości.
Widać, że produkt zmieniał się w trakcie swojej ewolucji. Nowe możliwości w zakresie materiałów obudowy, diamentów i systemu magnetycznego zostały wykorzystane w celu poprawy SPU i jego wydajności, podczas gdy jednocześnie pozostaliśmy wierni oryginalnej koncepcji. Oczywiste jest również, że w okresie 60 lat pewne elementy zostaną zmienione, ponieważ dostawcy już ich nie produkują i trzeba znaleźć zamienniki.
Ale wróćmy na chwilę do tego, co się zaczęło, kiedy SPU zostało wprowadzone na rynek w 1958 roku.
Stereofoniczny przetwornik
Termin "SPU" oznacza "stereo pick-up", tak jak wkładki gramofonowe były nazywane "pick-upami" w latach 50-tych i 60-tych. Oryginalny SPU został wprowadzony w odpowiedzi na zapotrzebowanie na wkładki do odtwarzania nowych płyt stereo. Bazując na 10-letniej technologii i doświadczeniu Ortofona w dziedzinie wkładek monofonicznych, SPU natychmiast ustanowił standard dla zastosowań profesjonalnych i audiofilskich.
Pan Gudmandsen, jeden z czołowych inżynierów Ortofona wziął główny udział w opracowaniu tej wkładki. 10 lat wcześniej, pan Gudmandsen był głęboko zaangażowany w prace nad podstawowym systemem Ortofon Mono MC. W tamtym czasie pan Gudmandsen nie dysponował oczywiście tak rozbudowanymi urządzeniami, jakie obecnie stanowią o rozwoju firmy. Niemniej jednak jego talent do muzycznej reprodukcji dźwięku i dotyk geniusza pozwoliły mu na stworzenie THE CARTRIDGE, który przetrwał wszystkie inne.
← Pan Gudmandsen po prawej i ówczesny dyrektor generalny firmy Ortofon pan Rohmann po lewej.
Równolegle do tego rozwoju Ortofon opracował stereofoniczną głowicę tnącą do masteringu płyt, a ekspertyza i działalność rozwojowa Ortofona w zakresie wytwarzania przetworników do analogowych urządzeń odtwarzających wyznaczyła w tamtych czasach nowe standardy w tej dziedzinie. Należy również pamiętać, że Ortofon w czasie i po drugiej wojnie światowej specjalizował się w wykonywaniu srebrzenia natryskowego płyt lakierowanych oraz urządzeń do szybkiego niklowania matryc do produkcji płyt gramofonowych.
Bardzo ważny element oparty na technologiach z wspomnianego procesu niklowania został od samego początku włączony do SPU jako bardzo fundamentalna część, odpowiedzialna za zawieszenie systemu oscylacyjnego. Element ten składający się z wspornika i armatury nigdy nie został prześcignięty przez żadnego producenta wkładek i jesteśmy przekonani, że wspomniany "Ortofon Sound" w dużej mierze powstał właśnie dzięki temu elementowi. Ze względu na bardzo niską impedancję i bardzo niską moc wyjściową, pierwsza wkładka SPU, SPU-GT, miała mały transformator zintegrowany z zespołem wkładki w obudowie GM, dający około 7mVolt przy 5cm/s, odpowiedni dla gniazd wejściowych MM z obciążeniem 50kOhm.
Wkładka SPU była również dostępna bez transformatora w oryginalnej obudowie A z mono-systemów. Dla dwóch różnych obudów A i G Ortofon opracował program ramion gramofonowych, z których bardzo dobrze znane były RMA/RMG 212 i 309.
SPU Gold i Gold Reference
Przez ponad 20 lat modele wkładek SPU były utrzymywane w niezmienionej formie.
W 1980 roku wprowadzono jednak luksusowy model dla koneserów, SPU Gold, w mahoniowym pudełku z tabliczką znamionową pokrytą 24 karatowym złotem wewnątrz pudełka. Wkładka posiadała pozłacany podnośnik palca i logo Ortofona. Srebrne uzwojenia zastosowano zarówno na armaturze, jak i na wyprowadzeniach terminali. System został nagrodzony w Japonii nagrodą "the component of the year" dla najlepszego produktu zagranicznego. Wciąż jednak nie powstało nic, co mogłoby zmienić osiągi i "brzmienie" w stosunku do podstawowego obrazu.
W 1989 roku wprowadzono SPU Gold Reference i zrobiono pierwszy krok w kierunku poprawy "dźwięku" poprzez wykorzystanie nowoczesnego, opracowanego przez Ortofona rysika Replicant. Ten kształt trzpienia, bardzo zbliżony w przekroju i promieniach do tnącego szafiru, odtwarzał modulacje w rowku z niespotykaną ilością szczegółów w dźwięku.
SPU Meister
W 1992 roku Ortofon chciał uczcić pana Gudmandsena, z powodu jego 50-letniej pracy dla Ortofona. W tym czasie miał już w Japonii przydomek Mr. SPU, ze względu na jego podstawowe i innowacyjne prace nad monofoniczną ruchomą cewką, a później nad wkładkami stereo.
Pan Gudmandsen został również osobiście nagrodzony przez duńską królową Małgorzatę II, a Ortofon postanowił na cześć pana Gudmandsena wprowadzić na rynek wkładkę SPU Meister z sygnaturą pana Roberta Gudmandsena wydrukowaną zarówno w modelu A jak i G.
Nowością we wkładce SPU Meister, ponownie w pełni respektującą oryginalną koncepcję, było drewniane pudełko ze szlachetnego drzewa - dedykacja od pana Gudmandsena dla właściciela wkładki. Istotną nowością techniczną było zwiększenie mocy wyjściowej o około 75%, poprzez wprowadzenie neodymowego układu magnetycznego. Ponadto do uzwojenia armatury użyto bardzo czystej miedzi 7-Nines.
SPU Royal
Kiedy w 1998 roku wprowadzono na rynek modele SPU Royal N, SPU A i GM, nie zapomniano również o podstawowym produkcie Ortofona w ciągu 40 lat, wśród ogromnej liczby innych udanych modeli MC - wszystkie one zawdzięczają swój sukces oryginalnym pomysłom zawartym we wkładce SPU.
Wkładka SPU Royal N z półcalowym adapterem zapewniła klientom nową elastyczność i możliwość montażu urządzenia w headshellsach, a także w szerszej gamie ramion gramofonowych.
Kluczową cechą SPU jest zintegrowany headshell, zaprojektowany tak, aby można go było zamontować bezpośrednio w klasycznych ramionach gramofonowych z odłączanymi headshellsami - ramionach takich jak SME 3009 i 3012, oraz innych ramionach z podobnymi "uniwersalnymi" mocowaniami. Po prostu nie ma lepszego uzupełnienia dla klasycznego ramienia z odłączanym headshellem niż Ortofon SPU.
85 rocznica SPU
Wierność wobec dźwięku pochodzącego od przodków jest nadal obecna, niezależnie od tego, czy chodzi o zastosowanie nowego stopu srebra/złota do armatury, użycie rysika Replicant, czy zastosowanie techniki produkcji Selective Laser Melting.
SPU 85, z 2003 roku, był limitowaną produkcją 500 sztuk.
Unikalne cechy SPU 85 obejmowały wyjątkową obudowę wykonaną z japońskiego drewna Hida Beech, słynącego z wytrzymałości i twardości. Do ekskluzywnej obróbki powierzchni wybrano liczącą 6000 lat japońską metodę lakierowania Urushi, aby uzyskać twardą, odporną i piękną wielowarstwową powierzchnię w kolorze ciemnego bordo.
Aby wpłynąć na dźwięk z układu silnika, opracowano nową koncepcję drutu dla uzwojeń armatury o nazwie "AUCURUM". Podstawowym materiałem jest tu specjalnie opracowany kompozyt składający się z bardzo czystej miedzi i złota, tworzący wyjątkowo wysoką przewodność i odporność na warunki środowiskowe.
SPU 90th Anniversary
Model SPU 90th Anniversary z 2008 roku był limitowany do 500 sztuk.
To, co czyni SPU 90th Anniversary wyjątkowym, to połączenie następujących czterech elementów:
całkowicie nowy, zgłoszony do opatentowania system magnetyczny
włączenie renomowanego systemu Field Stabilizing Element (FSE)
bezpośrednie połączenie pomiędzy układem generatora a drewnianą obudową (zapewniające niezwykle wysokie tłumienie wewnętrzne)
i wreszcie zastosowanie rewolucyjnej techniki produkcji Selective Laser Melting (SLM).
SPU 90th Anniversary zapewnia reprodukcję dźwięku, który jest niezrównany pod względem neutralności, szczegółowości i zakresu dynamiki.
Kolekcjonerskie pudełko SPU
W 2011 roku postanowiliśmy dać naszym fanom SPU na całym świecie możliwość zdobycia kolekcji czterech najbardziej znanych SPU: SPU Classic, SPU Gold Reference, SPU 85 i SPU A90 - każda z nich jest bardzo specjalnym przedmiotem kolekcjonerskim.
Te cztery najsłynniejsze wkładki SPU reprezentują różnorodność rozwiązań technicznych i materiałów, a także odzwierciedlają ciągły rozwój technologiczny przez ostatnie 50 lat. Te 4 wkłady zostały wykonane dokładnie tak, jak oryginalne modele, i są tak autentyczne, jak oryginalne jednostki produkcyjne. Wszystkie materiały i techniki zostały zachowane podczas procesu produkcji.
SPU 95th Anniversary
SPU 95th Anniversary z 2014 roku przeszedł na kolejny poziom dzięki redukcji niepożądanych wibracji we wkładce. Nasza szeroka wiedza na temat właściwości wibracji, charakterystyki w różnych kształtach i materiałach, kompetencje w zakresie magnetyzmu, konstrukcji mechanicznej i nowych technologii zostały zastosowane do optymalizacji SPU A95.
Będąc wynalazcą znanej na całym świecie wkładki stereofonicznej SPU w 1958 roku, większość miłośników muzyki, nawet dzisiaj, stwierdza, że nie ma takiej nazwy jak Ortofon, która byłaby bardziej zaangażowana w historię reprodukcji analogowej. Fakt, że Ortofon utrzymał SPU w produkcji przez pół wieku, mówi wiele o nieprzemijającej słuszności jego projektu.
Modele Ortofon SPU #1 E i S.
Doskonałe wszechstronne urządzenia dla nowicjuszy w świecie SPU, SPU #1 E i S zostały wprowadzone w 2016 roku. SPU #1 S i SPU #1 E charakteryzują się odpowiednio sferycznym i eliptycznym rysikiem, uzwojeniami armatury i wyprowadzeniami terminali z miedzi High Purity Copper oraz obudową ze szlifowanego drewna i kompozytu żywicznego.
Dzięki swojej liniowości i pełnemu korpusowi, modele SPU #1 są doskonałym rozwiązaniem do odtwarzania nagrań stereofonicznych.
Pod względem brzmieniowym, modele SPU #1 to prawdziwe SPU, znane z pełnego i mocnego obrazu muzycznego, minimalnych zniekształceń intermodulacyjnych i imponującej separacji kanałów.
2018: Świętowanie 100 lat mistrzowskich badań analogowych firmy Ortofon
SPU Century jest zbudowany z układem magnetycznym opartym na koncepcji opracowanej przez Roberta Gudmandsena, aby ucieleśnić istotę oryginalnego projektu, a także oryginalne elementy w konstrukcji obwodu magnetycznego.
SPU Century zachowuje wiele cech, które stawiają jego braci w klasie samych siebie, jednocześnie rozbudowując swoje mocne strony, aby zapewnić reprodukcję dźwięku, który jest niezrównany w swoim pełnym, szczegółowym i potężnym zakresie muzycznym.
Dolna pokrywa jest frezowana CNC ze stabilizowanego drewna bukowego przez Ortofona.
Linia podziału pomiędzy górną a dolną pokrywą jest elegancko ukształtowana jako zakrzywiony korpus skrzypiec, wiolonczeli, basu lub gitary - unikalny wyraz uniwersalnego motywu muzycznego.
Nową, absolutnie najważniejszą cechą jest zastosowanie diamentu Nude Shibata, uważanego za jeden z najlepszych dostępnych profili rysika, zamontowanego na aluminiowym wsporniku.
Modele SPU G ze standardowym złączem headshell